Impressions nòrdiques 13

TRETZÉ DIA: DE NIT

(Clica en les imatges per a fer-les més grans – Click on the images to see a larger version)

Bergen

Bergen - CastellBergen - Catedral 1Bergen - Vista des del CastellBergen - Catedral 2

El dia continua sent gris, cosa un poc desesperant. Deixem el cotxe a l’aeroport i tornem en autobús. En arribar, visitem el castell. Més aviat fluixet. El que se’n du les nostres felicitacions és el Hanseàtic amb tot de detalls de l’època. Gràcies a les explicacions de la guia entenem la manera de viure i de fer d’aquells comerciants.

Bergen - Mercat del peixBergen - Mercat del peix 2Bergen - Mercat del peix 3Passeig pel mercat del peix amb l’expectativa de preparar el dinar. Ens decidim, farem un plat combinat amb salmó de diferents classes, balena i unes quantes gambes fresques. Seiem en les taules comunitàries i gaudim d’un dinar exquisit.

Bergen - Bryggen 2

Agafem el 24 per visitar la Gamle Bergen o la Vella Bergen. És un museu a l’aire lliure amb cases originals del centre de la ciutat traslladades ací per qüestions d’ampliacions de carrers. Daten dels segles XVIII i XIX i donen, per tant, una visió molt bona d’aquella època.

Bergen - Bryggen 3Bergen - Bryggen 5Bergen - Bryggen 6

Lloguem la visita guiada i veiem, primer, una casa gran, d’un home ric, que feia servir de lloc de treball i de casa alhora. Coses curioses: les filles estaven per a casar i només es dedicaven a això. Per a contrastar anem a la casa d’un treballador. La família completa, els pares i els quatre fills, dormien al saló dormitori. Hi ha un xicotet espai reservat per a la cuina i un altre per al comú. En la part de dalt, en l’andana, vivia un llogat. La ventilació era més aviat escassa i l’olor, per tant, era com es pot imaginar. Visitem també la casa d’un dentista on veiem l’instrumental de treball d’abans de tindre electricitat i de després. Altres llocs: el paraigüer, que marca les diferències socials pel color blanc de la pell, el forn… Comença a ploure i la guia ens conta que quan anava a la guarderia els ensenyaven les proporcions de la pluja de la següent manera: en Oslo, l’aigua de la pluja arriba als genolls; en canvi, en Bergen, passa per dalt del cap. La ciutat, ens conta, té el rècord de dies seguits plovent, establert en 88 dies, i que la gent s’anima quan van pel vuitanté amb l’esperança de batre’l.

Bergen - Bryggen de nit

S’acaba la visita i tornem amb el 90. Descansem. Plou molt. Ens coneixem tots els programes de la tele noruega. Les pel·lícules i les sèries de fora no són doblades al noruec, simplement subtitolades. Això fa que el nivell de coneixement de l’anglés siga altíssim. Sembla que para un poc. Anem al Peppe’s Pizza. Terrasseta oberta amb calefactors. El sopar, fluixet. No plou i es fa de nit, cosa increïble. Agafem la càmera i el trípode i fem el Bergen de nuit: Òpera, Catedral i el Bryggen. Fantàstic. En una de les fotos em toca pujar una costera i una escala per fotografiar la Seu. La zona és molt sorollosa, és la zona de bars i restaurants de la joventut. Una parella en el cantó, ella riu, ell pixa. Quan arribe dalt de tot, obric el trípode, prepare la càmera, mire pel visor i en aquesta posició i amb el cul en pompa sent la parella d’abans rient-se per darrere meu. Van més carregats que un cep. Ella vol, tot en noruec, és clar, que els faça una foto ballant. Somriures mutus, curiositat per part d’ells, dubte per part meua. Esperaré fins a l’últim moment. Ell se’n vol anar però ella insisteix en quedar-se unes quantes vegades. Moment d’impass. Estic a punt d’anar-me’n. Ell l’agafa del braç i se l’enduu en un revol. Respire alleugerit. La foto, crec que no m’ha eixit bé però no la repetiré.

Bergen - Ã’pera de nitBergen - Bryggen de nit 2

Text en espanyol Text in english